Misja na Księżyc i Krynoliny w Poznaniu

W 2019 r. w Poznaniu można było podziwiać zdjęcia z kolekcji Briana wydane w  Mission Moon 3-D Davida J. Eichera i Briana Maya.

Obecnie Fotoplastikon Poznański udostępnia broszurki przygotowane z okazji wystawy Misja na Księżyc.

W marcu miał być otwarta kolejna wystawa Krynolina: Najwytworniejsza katastrofa w świecie mody.

Z opisu przyszłej wystawy:

Krynolina to część garderoby, która była jednym z ważniejszych elementów stroju dziewiętnastowiecznej damy. Charakterystyczne rozłożyste suknie, wsparte na wykonanych z metalu lub fiszbinów obręczach, kojarzymy z malowideł, pierwszych fotografii czy filmów kostiumowych.
Trend ten rozpoczyna się w latach 40. XIX wieku i święci triumfy aż do lat 60. To, co dzisiaj jawi się jako (najczęściej zabawny) symbol minionej epoki, w czasach największej popularności budziło duże emocje i dalece wykraczało poza przejaw mody. Krynolina przyczyniła się do zmian w obyczajowości, relacjach damsko-męskich i stanowiła przyczynek do dyskusji na temat emancypacji kobiet.

Popularność krynolin wynikała ze sposobu ich wytwarzania. Koszt mechanicznej produkcji sukni był względnie niski, przez co modnie mogły ubierać się nie tylko arystokratki, lecz także kobiety z niższych warstw społecznych. Rozwój mody, którego przebieg wyznaczało stopniowe poszerzanie się sukien, w pewnym momencie zaczął zagrażać noszącym krynoliny damom. Rozłożystość materiału utrudniała poruszanie się. Architektura wnętrz nie była dostosowana do monstrualnych rozmiarów sukien – kobiety nie mieściły się w drzwiach, zahaczały i strącały przedmioty znajdujące się poza zasięgiem ich wzroku. Poważny problem sprawiało siadanie, niewygodne i psujące kształt stroju. Materiał, z którego wykonywano suknie, okazywał się łatwopalny, co doprowadzało do częstych tragedii. Krynoliny pracujących przy maszynach modnie ubranych robotnic wkręcały się w tryby urządzeń i powodowały śmiertelne wypadki.

Jak w przypadku każdej mody, również i ten trend przeminął. Damy rozstały się z szerokimi sukniami na rzecz bardziej praktycznych strojów. Historię tych niezwykłych strojów przybliża wystawa stereofotografii w Fotoplastykonie Poznańskim i zdjęć w przestrzeni wokół wyjątkowego urządzenia.
Marcel Skierski

Zdjęcia zostały udostępnione dzięki uprzejmości dr. Briana Maya, London Stereoscopic Company. Materiały ikonograficzne pochodzą z: Denis Pellerin, Brian May, Crinoline: Fashion’s Most Magnifficent Disaster, The London Stereoscopic Company, Londyn, 2016

Translation: Krzysztof Kotkowski

materiały prasowe Fotoplastikon

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *