Queen – Live at the Rainbow ’74

8 września 2014 r. fani Queen na całym świecie otrzymali długo oczekiwany zapis z koncertów z lat 70. na nowoczesnych nośnikach (DVD/Bluray). Są to zapisy koncertów z 31 marca oraz 19 i 20 listopada 1974 r. w londyńskiej sali koncertowej Rainbow. Sala Rainbow pochodząca z lat 30. wybudowana jako kino, mieściła ponad 3 tysięczną publiczność i na swojej scenie gościła Pink Floyd, Yes, Genesis, The Sweet, Erica Claptona, Van Morrisona czy Iron Maiden.

Listopadowe koncerty Queen zostały sfilmowane z myślą o pierwszym albumie koncertowym, ale mimo informacji w magazynie fanklubowym (w 1975 r.) pomysł został porzucony. Mimo tego fani muzyki rockowej skróconą wersje (30 minutową) mogli obejrzeć w kinach i tak w 1976 r.  przed dokumentem Led Zeppelin The Song Remains The Same w kinach amerykańskich, w 1978 r. w Anglii przed filmem Szczęki II oraz w 1979 r. przed koncertowym zapisem Pink Floyd Live At Pompeii oraz po raz ostatni w 1982 przed The Wall.

Fani Queen mogli zakupić zapis w 1992 r. w boxie o nazwie Box of Trix, gdzie umieszczono 52 minutową wersję zapisu. Przez lata pojedyncze piosenki z Rainbow pojawiały się na singlach, w programach dokumentalnych, wystawach czy jako bonusy na iTunes. W 2011 r. pełen zapis pierwszej listopadowej nocy był pokazywany na wystawie Stormtroopers in Stilettoes w Londynie, ale materiał nie był poddany remasteringowi. Dopiero w 2014 r. fani otrzymali możliwość zakupu najpełniejszej wersji listopadowych nocy oraz premierowo zapis z marca.

Koncerty z listopada były nagrywane na 2 calowej taśmie, kamerami telewizyjnymi, później został przeniesiony na taśmę filmowa do celów pokazów kinowych 16mm lub 35 mm. Obraz i dźwięk został odrestaurowany, edytowany, cyfrowo podany masteringowi.

Część piosenek zostanie po raz pierwszy wydana oficjalnie w formie zapisu koncertowego, gratką dla fanów jest jedyny zachowany zapis wykonania koncertowego The Fairy Feller’s Master-Stroke!

Po raz pierwszy zostały wydane w wersjach koncertowych: Great King Rat, Modern Times Rock’n’Roll, See What A Fool I’ve Been, Flick of the Wrist.

Na kasecie VHS z 1992 r. piosenki Liar,  Keep Yourself Alive, Father To Son i Jailhouse Rock były umieszczone we fragmentach teraz są w całości. Modern Times Rock’n’Roll, Flick Of The Wrist, Seven Seas of Rhye i Big Spender zostały wydane po raz pierwszy z listopadowego koncertu.

Koncert z marca jest wydany po raz pierwszy na jakimkolwiek nośniku.

Po raz pierwszy w wersji koncertowej zostały wydane: (nie dotyczy to video): Procession, Father to Son, Ogre Battle, Son and Daughter, White Queen, Great King Rat, The Fairy Feller’s Master-Stroke, Modern Times Rock’n’Roll, Liar, See What A Fool I’ve Been, Flick of the Wrist, In the Lap of the Gods, The March of the Black Queen, Bring Back that Leroy Brown i Stone Cold Crazy.


Zespół Queen w 1974r. to kwintesencja rocka w najbardziej drapieżnej odsłonie. Utwory z pierwszych trzech albumów śmiało mogły konkurować z dorobkiem Led Zeppelin czy Deep Purple. Nie dziwi też czemu po latach Metallica sięgnęła po Stone Cold Crazy, bo na początku lat 70. zespół Queen grał ostro.

Drapieżny image Freddiego, czarno-białe kostiumy, mrok, dym to przykuwało uwagę słuchaczy pod sceną. Zespół nie bał się grać długich instrumentalnych solówek, które z biegiem czasu stawały się coraz krótsze i mniej wyrafinowane.  To co słyszymy w 1974 r. jest skrajnie inne niż w 1986 r. na stadionie Wembley. Zespół ma moc i ostrze muzycznych uniesień chwyta za gardło i nie puszcza. Jeśli daje nam odetchnąć to tylko pięknymi balladami czy pastiszami. Początek koncertu to uderzenie obuchem, bo jak inaczej nazwać Ogre Battle czy Now I’m Here? Nawet jak Queen nabiera oddechu to wciska nas w fotel, bo przepięknie brzmi muzyczny pasaż Red Special z fortepianem w White Queen. Medley jak serwuje nam zespół to przemyślana kompozycja pokazująca czemu ten zespół zachwycał i nadal zachwyca w pomysłowości twórczej – Killer Queen, The March Of The Black Queen czy Bring Back That Leroy Brown. Porywanie fanów do zabawy, do współdziałania z zespołem to utwory Keep Yourself Alive  czy In The Lap Of The Gods… Revisited. Queen nigdy nie traktowali się całkiem serio, więc mamy covery Big Spender czy Jailhouse Rock. I wszystko co miłe szybko się kończy przy dźwiękach angielskiego hymnu, który w wersji Briana jeszcze nie został wydany na A Night at the Opera (będzie to w 1975 r.).

Koncert z marca to ten sam zespół, ale mniej jeszcze opierzony, dopiero odkrywa jak traktować scenę i fanów. Ale mamy perełki w postaci lekko bluesowego See What A Fool I’ve Been czy magiczne The Fairy Feller’s Master-Stroke. Bonusem jest zestaw innych coverów niż z listopada.

Wydawnictwo może śmiało stać obok Live in Japan Deep Purple czy innych klasycznych koncertówek z tego okresu. szkoda, że tak późno trafiają do nas te nagrania, wydane wcześniej śmiałoby stały się obowiązkowym punktem w kolekcjach fanów rocka na całym świecie.

Dla fanów Queen i rocka pozycja obowiązkowe w opcji 2CD!

Wydaje się dość dziwną sytuacją, że tylko na rynek amerykański trafiła opcja audio z video w jednym opakowaniu. Dla fanów Queen zostaje kupowanie oddzielnie 2CD i DVD/BR. Czy zakup boxu to pozycja obowiązkowa? Niestety oprócz bogato ilustrowanej książki reszta dodatków jest mało zachęcająca do sporego wydatku.


 

Koncert został wydany w różnych formatach:

1 wersja: 1 CD listopadowe koncert

2 wersja: 2CD w formie digipack: listopad i marzec 1974 r.

3 wersja: DVD lub SD Blu-Ray listopadowy koncert plus 4 bonusy z marca

4 wersja tylko na USA: SD Blu-Ray & CD combo box

5 wersja: 2 płyty winylowe – okładka typu gatefold (rozkładana) 1LP z marca i 2LP wybór z listopada

6 wersja: 4 płyty winylowe– box LP zawierający marzec i listopad

7 wersja: Super Deluxe Box (100 funtów/115 funtów z koszulką dostępne na QOL):

1) 2 CD zapis z marca i listopada

2) DVD i SD Blu-Ray listopad plus 4 bonusy z marca

3) 60 stronicowa książeczka zawierająca niepublikowane zdjęcia, recenzję ówczesne z The Times, Disc and Music Echo i cztery późniejsze publikacje o koncertach.

4) Reprodukcja biletów z marca (z kolekcji Briana użyte przez jego rodziców)

5) Reprodukcja folderu z marcowego koncertu przygotowana przez promotora trasy Mela Busha

6) Reprodukcja 8 stronicowej broszury koncertowej

7) Reprodukcja dwóch przypinek z koncertu

8) Reprodukcja złotego i fioletowego plakatu koncertowego z marca

9) Reprodukcja zdjęć zespołu z modelkami dla The Telegraph Magazine

10) Reprodukcja pass stage z marca

Zawartość na poszczególnych nośnikach:

1 CD:

Koncert z listopada

1. Procession 2. Now I’m Here 3. Ogre Battle 4. Father To Son 5. White Queen (As It Began) 6. Flick Of The Wrist 7. In The Lap Of The Gods 8. Killer Queen 9. The March Of The Black Queen 10. Bring Back That Leroy Brown 11. Son And Daughter 12. Guitar Solo 13. Son And Daughter (Reprise) 14.  Keep Yourself Alive 15. Drum Solo 16. Keep Yourself Alive (Reprise) 17. Seven Seas Of Rhye 18. Stone Cold Crazy 19. Liar 20. In The Lap Of The Gods… Revisited 21. Big Spender 22. Modern Times Rock ’n’ Roll 23.  Jailhouse Rock 24.  God Save The Queen

2 CD digi-pack & 4 LP boxed set:

CD 1: Koncert z marca

1.  Procession 2. Father To Son 3. Ogre Battle 4. Son And Daughter 5. Guitar Solo 6. Son And Daughter (Reprise) 7. White Queen (As It Began) 8. Great King Rat 9. The Fairy Feller’s Master-Stroke 10. Keep Yourself Alive 11. Drum Solo 12. Keep Yourself Alive (Reprise) 13. Seven Seas Of Rhye 14. Modern Times Rock ’n’ Roll 15. Jailhouse Rock / Stupid Cupid / Be Bop A Lula (Medley) 16. Liar 17. See What A Fool I’ve Been

CD 2: Koncert z listopada

1. Procession 2. Now I’m Here 3. Ogre Battle 4. Father To Son 5. White Queen (As It Began) 6. Flick Of The Wrist 7. In The Lap Of The Gods 8. Killer Queen 9. The March Of The Black Queen 10. Bring Back That Leroy Brown 11. Son And Daughter 12. Guitar Solo 13. Son And Daughter (Reprise) 14. Keep Yourself Alive 15. Drum Solo 16. Keep Yourself Alive (Reprise) 17. Seven Seas Of Rhye 18. Stone Cold Crazy 19. Liar 20. In The Lap Of The Gods… Revisited 21. Big Spender 22. Modern Times Rock ’n’ Roll 23. Jailhouse Rock 24. God Save The Queen

DVD i SD Blu-Ray:

Listopad

1. Procession 2. Now I’m Here 3. Ogre Battle 4. Father To Son 5. White Queen (As It Began) 6. Flick Of The Wrist 7. In The Lap Of The Gods 8. Killer Queen 9. The March Of The Black Queen 10. Bring Back That Leroy Brown 11. Son And Daughter 12. Guitar Solo 13. Son And Daughter (Reprise) 14. Keep Yourself Alive 15. Drum Solo 16. Keep Yourself Alive (Reprise) 17. Seven Seas Of Rhye 18. Stone Cold Crazy 19. Liar 20. In The Lap Of The Gods… Revisited 21. Big Spender 22. Modern Times Rock ’n’ Roll 23. Jailhouse Rock

Bonusy z marca:

1. Son And Daughter 2. Guitar Solo 3. Son And Daughter (Reprise) 4. Modern Times Rock ’n’ Roll

2 LP:

Koncert z marca

1. Procession 2.  Father To Son 3. Ogre Battle 4. Son And Daughter 5. Guitar Solo 6. Son And Daughter (Reprise) 7. Keep Yourself Alive 8.Drum Solo 9. Keep Yourself Alive (Reprise) 10. Seven Seas Of Rhye 11. Modern Times Rock ’n’ Roll 12. Liar

Koncert listopadowy

1. Procession 2. Now I’m Here 3. White Queen (As It Began) 4. Flick Of The Wrist 5. In The Lap Of The Gods 6. Killer Queen 7. The March Of The Black Queen 8. Bring Back That Leroy Brown 9. Stone Cold Crazy 10. In The Lap Of The Gods… Revisited

Live at the Rainbow ’74

Live at the Rainbow ’74
7.1

Muzyka

9/10

Video

7/10

Bonusy

5/10

Design

8/10

Plusy

  • setlista
  • Feller’s Master-Stroke
  • forma zespołu
  • jakość video
  • marcowy koncert

Minusy

  • cena boxu
  • uboga książeczka CD
  • mix koncertów listopadowych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *